Sunday, November 20, 2011

Reza Selesa Bergelar Penyampai Radio

Oleh: MARINA SAHABUDIN
Tarikh: November 15, 2011

Ramai yang mengenali jejaka ini kerana personalitinya yang ceria dan bersahaja. Malah perwatakannya yang menarik membuatkan ramai yang menyenangi anak kelahiran Sibu, Sarawak ini. Biarpun pada awal penglibatannya bermula dengan bidang nyanyian, siapa sangka rezekinya lebih berpihak sebagai penyampai radio.

Syaiful Reza Mohamed atau lebih dikenali sebagai, Reza Era, yang merupakan bintang kelahiran rancangan realiti Akademi Fantasia (AF) musim ketiga ini, mengakui penglibatannya sebagai penyampai radio, tidak pernah diduga memandangkan keinginannya bergelar penyanyi lebih tinggi.

“Selepas tamat AF musim ketiga, saya masih di bawah seliaan pilihan Astro. Saya tak sangka gurauan saya untuk menjadi penyampai radio disokong oleh pihak berkenaan. Selepas itu, barulah saya pergi menjalani uji bakat dan akhirnya terpilih bersama Era pada 2006 sehingga sekarang.

“Sepanjang lima tahun bergelar penyampai radio saya memang selesa. Lagipun ia sesuai dengan peribadi saya yang suka berkomunikasi dengan orang ramai,” kata jejaka berusia 33 tahun ini.

Bercerita mengenai latar belakangnya, Reza berkata, kehidupannya dalam bidang seni bermula sejak remaja lagi.T

“Dahulu saya aktif menyanyi di kelab malam. Malah saya sering diundang menjadi pengacara majlis. Ketika itu saya sedar bakat dikurniakan perlu diperluaskan lagi. Pembabitan saya dalam AF sekali gus membuka jalan untuk saya pergi jauh dalam bidang yang diminati.

“Walaupun kini lebih dikenali sebagai penyampai radio, tetapi ia memberikan kepuasan dalam hidup saya,” kata bekas penuntut Akademi Seni Kebangsaan (ASK) yang kini dikenali sebagai Aswara.


Pegang prinsip

Menurut Reza, bergelar penyampai radio bukanlah semudah yang disangka. Tugas penyampai radio bukan hanya sekadar bercakap, tetapi tanggungjawab mereka lebih besar daripada apa yang dilihat.

“Sebagai penyampai radio, kita juga perlu memikirkan idea untuk dibincangkan dalam setiap segmen yang dikendalikan. Pembentangan setiap isi kandungan yang dibawa ketika ke udara perlu ditapis pihak atasan terlebih dahulu. Kita tidak boleh bercakap sesuka hati kerana boleh menyebabkan penyampai itu ‘syok sendiri’.

“Malah jika tersalah langkah, apa yang dibicarakan boleh menjadi buah mulut pendengar dan menjejaskan imej penyampai radio serta stesen radio itu sendiri. Jadi, untuk menjadi penyampai radio yang berjaya, sifat berhati-hati dan profesional perlu ada dalam diri kami,” jelasnya.

Katanya, untuk mengingatkan diri sendiri, dia sering berpegang kepada prinsip, 'bukan senang nak jadi senang, bukan susah nak jadi susah'.

“Hidup perlu ada prinsip. Sebagai manusia biasa di muka bumi ini, kita sering alpa dan lalai membuat perhitungan. Ada kalanya bila dah senang kita lupa diri. Bila susah barulah hendak beringat. Oleh itu, kita perlu berusaha dari bawah dan kejayaan yang dimiliki perlu dihargai,” katanya yang cuba menjaga hati pendengar sebaik mungkin.


Tampil kelainan

Mengendalikan segmen Petang Era bermula jam 4 petang hingga 8 malam, merupakan salah satu cabaran bagi Reza untuk menarik golongan pendengar setia bersamanya.

Menerusi celotehnya bersama rakan seperjuangan Adi Fashla, Reza berkata, dia dan Adi perlu mencari jalan bagi memastikan segmen mereka turut menjadi pilihan pendengar.

“Waktu begini biasanya pendengar mahukan sesuatu yang lebih segar dan tidak membosankan. Jam 4 petang sehingga 8 malam adalah masa bagi mereka yang bekerja berlumba-lumba untuk pulang ke rumah. Saya yakin sekiranya apa yang diketengahkan tidak kena dengan ‘selera’ dan ‘mood’ mereka, pasti segmen kami ketinggalan.

“Bukan sahaja pendengar, saya sendiri pun sedia maklum dalam keadaan penat pulang dari bekerja, sudah pasti kita mahu mendengar sesuatu yang boleh membuatkan diri terlupa penat dan tersenyum sendiri setelah bekerja seharian,” katanya bersyukur kerana rating bagi segmen yang dikendalikan itu semakin meningkat.

Menurut Reza, biarpun kini sudah mempunyai karier tetap sebagai penyampai radio, tetapi ia tidak pernah menghalangnya untuk kembali menyanyi.

2 comments:

  1. nice day :)
    hargailah hari kemaren,
    mimpikanlah hari esok,
    tetapi hiduplah untuk hari ini.
    bagi-bagi motivasinya yaah...

    http://wisataoutboundmalang.com/

    http://www.nolimitadventure.com/

    ReplyDelete
  2. Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

    ReplyDelete