Sunday, April 12, 2009

more write ups...







Dear All,

Again apologies on the long paused. Here are updates for all and enjoy.

Hint hint : Reza will be in Bangsar area for photoshoots and reviews...(Tuesday & Wednesday 14&15 April 2009)
Till then, cherio...

ROSYAM MENCARI KEKASIH
Oleh HARYATI KARIM
Tidak salah kalau dikatakan penonton tempatan sudah 'kenyang' disogok dengan pelbagai program realiti televisyen berasaskan bidang nyanyian.
Boleh dikatakan setiap saluran televisyen di Malaysia mempunyai program realitinya sendiri. Mungkin ada penonton yang sudah naik muak dengan konsepnya sehinggakan ada segelintir penyanyi yang lahir daripada program sebegini tidak mampu pergi jauh.
Meskipun begitu, jika kena dengan gaya dan corak persembahan program realiti pasti mendapat sambutan. Mungkin itulah yang bermain di benak penerbit dan pelakon terkenal Rosyam Nor apabila dia nekad untuk menerbitkan sebuah program realiti berjudul Pilih Kasih.
Program realiti yang diterbitkan oleh Suhan Movies Sdn. Bhd., itu bakal melahirkan pelakon berbakat apabila pemenang program akan diserap untuk melakonkan watak utama dalam filem pertamanya yang berjudul Kekasih.
Menurut Rosyam yang juga Pengarah Urusan Suhan Movies, tujuannya menerbitkan program realiti ini bukannya untuk mengaut keuntungan tetapi lebih kepada memartabatkan industri seni lakonan tempatan.
"Saya sudah berada dalam bidang lakonan hampir 25 tahun, dan hari ini saya lihat kita kurang pelakon pelapis, buka televisyen dan tengok filem, balik-balik muka pelakon yang sama sahaja.
"Malaysia bukan tiada bakat, tetapi mereka yang mempunyai bakat tidak tahu ke mana hala tuju yang harus dibawa untuk menjadi seorang pelakon," ujarnya.
Kata Rosyam lagi, idea untuk menerbitkan program ini timbul sejak setahun yang lalu apabila dia merancang untuk menerbitkan filem Kekasih.
Namun, setelah membuat penelitian dan menyedari sambutan suram peminat terhadap filem tempatan, dia dan teman rapat yang juga seorang pengarah berkaliber, Bade Hj. Azmi mula mendapat idea untuk menghasilkan program realiti ini.
"Sebenarnya, selain mencari bakat baru, secara tidak langsung ia telah memberi publisiti yang meluas untuk filem Kekasih yang akan diarah oleh Bade.
"Kita bukan mencari seorang pelakon sahaja, tetapi lima pelakon untuk lima watak utama filem ini. Skripnya pula akan dibuat sejurus program ini berakhir untuk melihat kesesuaian pelakon yang terpilih," terangnya.
Sama seperti program realiti yang lain, program ini turut mempunyai sesi penyingkiran peserta berdasarkan undian pesanan khidmat ringkas (SMS) tetapi uniknya, keputusan mutlak berada di tangan Rosyam sendiri.
Beritahunya, seramai 20 orang peserta yang akan dipilih menerusi sesi uji bakat yang akan diadakan di seluruh negara, dan setiap minggu dua peserta yang mempunyai markah terendah akan ditentukan nasib oleh Rosyam.
"Saya bukannya nak membelakangi penonton tetapi dengan cara itu saya tahu cita rasa penonton tetapi saya pula kena nilai daripada segi bakat. Antara dua peserta yang tercorot, saya hanya pilih seorang untuk disingkirkan.
"Tetapi itu bukan bermakna harapan mereka berakhir, kesemua 20 peserta yang terpilih itu walaupun tidak menang akan diserap dalam filem atau drama terbitan saya dan juga mana-mana produksi yang akan menyiarkan drama mereka di RTM.
"Saya tidak mahu bakat yang mereka miliki terbiar begitu sahaja. Mereka yang terpilih akan diajar asas lakonan oleh mereka yang mempunyai pengalaman dan didedahkan dengan dunia lakonan yang sebenar oleh pengarah dan pelakon tempatan.
"Jadi melalui cara itu peserta dan penonton boleh lihat sendiri betapa sukarnya untuk menjadi seorang pelakon. Kalau tidak digunakan bakat mereka itu satu pembaziran," luahnya ketika ditemui di majlis pelancaran Pilih Kasih baru-baru ini di Palace Of The Golden Horses, Seri Kembangan yang turut dihadiri Ketua Penyiaran RTM, Datuk Ibrahim Yahya.
Tambahnya, program ini umpama sebuah akademi lakonan kerana setiap peserta akan didedahkan dengan rutin sebenar seorang pelakon apabila mereka akan menjalani penggambaran setiap minggu di bawah pengawasan pengarah, Along Kamaruddin dan Amy Maziah.
Peserta juga akan didedahkan dengan kelas lakonan di bawah beberapa orang tenaga pengajar termasuk Erma Fatima yang akan mengendalikan kelas drama muzikal dan di sini memerlukan peserta yang menghadiri uji bakat harus mempunyai bakat lakonan dan nyanyian.
Pilih Kasih juga akan memaparkan aktiviti harian peserta menerusi Jurnal Harian yang bersiaran setiap Isnin hingga Jumaat sepanjang 12 minggu selama 30 minit.
Bagi Tayangan Perdana yang ditayangkan selama 90 minit akan menemui penonton pada setiap hujung minggu menyaksikan peserta mempertaruhkan bakat untuk mengekalkan kedudukan menerusi tiga tugasan iaitu filem pendek, teater muzikal dan lakonan menolong.
Memantapkan lagi program ini, Raja Azura dan Reza menjadi pengacara untuk Tayangan Perdana dan bakat baru, Pasha Abdul Rahim akan mengendalikan Jurnal Harian.Program yang mendapat tajaan Telekom Malaysia ini akan bersiaran di TV2 bermula pada 11 April, 8.30 malam (uji bakat), 25 Mei, 4.30 petang (Jurnal Harian), dan Tayangan Perdana yang disiarkan secara langsung bermula 6 Jun, pukul 8.30 malam.


Pak Nil, Zainal Alam Bantu Reza
Teks oleh Haswari Ali
KL, 8 APRIL 2009: Rezeki yang datang kepadanya kian mencurah-curah. Dari dalam konti radio Era.FM, bakat Reza Mohamed semakin menyerlah sebagai hos rancangan bercorak game show terbitan Astro iaitu Kelab Pop.Memasuki musim ke-3 dan 4, Kelab Pop yang ditayangkan di Astro Ria dilihat semakin matang dan semakin berjaya dalam menampilkan ramai selebriti hebat tanah air. Namun bagi Reza, semakin kuat juga cabaran mendatang. Apatah lagi perlu bijak menangani pelbagai kerenah artis jemputan dan situasi semasa supaya rancangan berkenaan sentiasa berada dalam keadaan terkawal tetapi masih menghiburkan.Oleh yang demikian, kemahiran 2 pengacara berpengalaman seperti Aznil Haji Nawawi (Pak Nil) dan Zainal Alam Kadir diperlukan Reza dalam memastikan tugasnya itu berjalan dengan lancar.
Ditemui ketika rakaman Kelab Pop di Wisma Ali Bawal, Petaling Jaya, baru-baru ini, Reza mengakui, dua rakan beliau itu telah banyak membantunya dalam melunaskan kerjayanya sebagai pengacara. "Berbanding ketika mengendalikan Durian Runtuh di awal pembabitan saya dulu, Kelab Pop membabitkan interaksi bersama peserta di dalam studio. Oleh yang demikian, saya perlu bijak mengawal situasi di dalam studio."Bayangkan dalam jangkamasa setengah jam, pelbagai perkara boleh berlaku dan ketika itulah peranan saya diperlukan bagi mengawal situasi dan keadaan agar terus berjalan dengan baik. Nasib baiklah dorongan Pak Nil dan Zainal Alam banyak membantu dan mengajar saya supaya bijak mengawal situasi sepanjang rakaman berjalan. "Maklum sajalah Kelab Pop menyenaraikan ramai artis dan satu tanggungjawab besar untuk saya mengawal mereka. Terima kasih kepada Pak Nil dan Zainal Alam untuk membawa saya sehingga ke tahap ini," katanya.Musim ke-3 dan ke-4, menyenaraikan nama-nama popular seperti Mawi, Abby Abadi, Linda Onn, Nora Danish, Nila Kurnia, Nana, Mr Os, Accapan, Kenchana Dewi, termasuk artis dari seberang Letto dan Afghan.Kelab Pop yang diterbitkan oleh Sazilatul Ahamad turut mengundang portal murai.com.my sebagai peserta yang bertanding dengan tiga artis kontroversi, Linda Onn, Abby Abadi dan Zarina.Sementara itu, Kelab Pop yang akan memulakan tayangannya Mei ini telah menjalani beberapa pembaharuan dari segi penyertaan dan perubahan beberapa segmen. Antaranya segmen Suara Buluh Kasap yang menampilkan gadis Russia yang tidak tahu berbahasa Malaysia namun menyanyi dengan melodi yang didengar daripada alat pendengar. Dalam segmen ini, peserta perlu meneka lagu yang dinyanyikan.Beberapa segmen menarik seperti Pop Berantai, CD Rosak, Runut Bunyi, Budak Baru Belajar, Goreng Kaw Kaw, Versi Versus, Sekalijehit!, Biar Betul bagi soalan dan jawapan permainan terkandung dalam program ini. Selain itu, Karaoke Maut dan Humming adalah untuk permainan aksi berpasukan manakala Permainan Baru membabitkan Buskers, Tiru Macam Saya dan Mr Saxophone."Sebagai pengacara, saya perlu memastikan perjalanan program berjalan lancar, malah saya perlu memastikan masa yang diberikan mencukupi untuk memberi soalan kepada peserta. "Saya juga seronok kerana diberi peluang mengacarakan program ini untuk musim kedua. Selain mengacara, saya turut berkongsi idea menghasilkan beberapa segmen permainan baru sebagai tarikan untuk program ini," katanya.Info Kelab Pop
Nama program: Kelab PopPenerbit: Sazilatul AhamadPenerbit Eksekutif: Nizam HamidPengacara: Reza MohamedTarikh siaran : Setiap Rabu, jam 9 malam (bermula 20 Mei 2009)Saluran: Astro Ria (Saluran 104)

(REZA'S WARDROBE BY POA)

No comments:

Post a Comment